خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / سبک زندگی فردی (فلسفه حجاب – شکل حجاب)

سبک زندگی فردی (فلسفه حجاب – شکل حجاب)

فلسفه حجاب

حجاب امری واجب برای زن و مرد است که هر یک باید به نحوی این محدودیت را رعایت کنند. حجاب و عفاف مخصوص زنان نیست بلکه در مورد مردان، کنترل نگاه و ممنوعیت نظر بازی شهوترانانه اشاره شده است که خود سدی در برابر سیل فساد و فحشا می‌باشد. حجاب استدلال‌های خاص خود را دارد که در ذیل به آن اشاره می‌شود:

حجاب عامل صعود به مراتب معنوی است و به زن کمک می‌کند تا بتواند مراتب عالی معنوی را طی کند و در مسیرش دچار لغزش نگردد.

حجاب عامل احترام، تکریم، وقار، متانت، ارزشگذاری و حفظ آبروی زن است و برداشتن آن عامل کم ارزش شدن زن می‌گردد. حجاب وسیله‌ای برای صیانت از عفاف انسانی است.

حجاب عامل پیشگیری از فساد است و مسأله حجاب یا کنترل نگاه در حقیقت مقدمه‌ای است برای اینکه از رشد سلول خطرناک و نابود کننده‌ی فساد و فحشا در جامعه جلوگیری شود.

حجاب یکی از وسایل امنیت است، آن جایی که حجاب از زن دور شود، در درجه اول امنیت از خود زن و در درجه بعد از مردان و جوانان گرفته خواهد شد. رعایت مسائل اخلاقی از طرف زن و مرد مانند نداشتن معاشرت نامناسب، کنترل نگاه و مسأله محرم و نامحرم باعث حفظ خانواده، منادگار شدن آن، احساس وفاداری، دوری از حسادت و تمرکز محبت در خانواده می‌گردد. ضمن اینکه باعث می‌شود زن و مرد، خانه و همسر خود را وسیله‌ای مزاحم و دست و پا گیر قلمداد نکند.

شکل حجاب

شرع مقدس اسلام برای حجاب حدی را معین کرده که نباید از آن تخطی شود و البته افراط و تفریط هم لازم نیست. گاهی حجاب متناسب با شرایط فرهنگی هر جامعه شکل می‌گیرد مثل حجاب زنان شمی لباس عربی، عبا، چارقد و دیگر انواع مختلفآن و به هر حال به هر شکلی که تأمین بشود و نظر اسلام را تأمین کند، خوب است. پس تکیه‌ی اصلی برای حفظ شخصیت زن حجاب است، نه چادر. البته چادر از بین تمام انواع حجاب بهترین و کامل‌ترین آن محسوب می‌شود، بهتر از اشکال دیگر، حجاب را حفظ می‌کند و حجاب برتر محسوب می‌شود، اما شکل حجاب محصور در چادر نیست. در واقع چادر مظهر حجاب است نه اینکه تنها شکل تأمین آن باشد بلکه بهترین شکل تأمین آن است. چنانچه در نزد ما ایرانی‌ها از قدیم، چادر بهترین نوع حجاب بوده است و ضمن اینکه حفاظ کامل است، زیباست و منافاتی با زیبایی زن ندارد، منافاتی هم با کار زن ندارد.

البته بدون چادر هم حجاب ممکن است، حجاب به معنای پوشیدن سالم است، نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است و شامل پوشاندن سر و مو و گردن و بدن و. تمام سر تا پای بدن زن می‌باشد که البته دست و صورت در صورتی که بدون آرایش باشد از این قاعده مستثنی است. پوشیدن چادرهای نازک و داشتن آرایش با این پوشش سالم منافات دارد به تعبیر روایات پوشیده‌ی عریان که در عین پوشیدگی مثل انسان برهنه و عریان است، حجاب محسوب نمی‌گردد.

برگرفته از کتاب “سبک زندگی زنان” مجموعه موضوعی بیانات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی زنان تدوین شده توسط امیر حسین بانکی‌پورفرد محصولی از انتشارات حدیث راه عشق، ۱۳۹۴٫

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *