خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / سبک زندگی اجتماعی زنان (جایگاه و حضور زن در اجتماع)

سبک زندگی اجتماعی زنان (جایگاه و حضور زن در اجتماع)

تبیین جایگاه زن در نظام اجتماع

یکی از نیازهای جامعه امروز تبیین جایگاه شایسته‌ی زن در نظام‌های اجتماعی و آگاهی از نظر اسلام در مورد فعالیت‌های اجتماعی زنان می‌باشد بی‌شک زنان در قبال اداره‌ی جامعه اسلامی مسئول می‌باشند و حضور زنان در همه‌ی صحنه‌های اجتماعی امری لازم و ضروری است. از نظر اسلام فعالیت‌های اجتماعی بانوان محدودیتی ندارد و حتی منع زنان از فعالیت‌های اجتماعی تقبیح شده است.

حضور اجتماعی زنان در اسلام

در نظام مردم سالاری دینی که مبدع آن اسلام است بیعت زن، مالکیت زن، حضور زن در عرصه‌های اساسی سیاسی و اجتماعی امری تثبیت شده است. آن زمان که زن در جامعه‌ی بشری موقعیتی نداشت، در جامعه اسلامی پیامبر از خدای متعال دستور می‌گیرد که از زنان مانند مردان بیعت بگیرد و آنان را در قبول نظام اجتماعی و سیاسی جامعه‌ی آن روز شریک نماید.

غربی‌ها هزار و سیصد سال در این زمینه از اسلام عقب هستند. بینش اسلام نسبت به بانوان در جامعه قابل ارائه برای اجرا در همه‌ی جوامع است و همه‌ی ملتهای مدعی باید در این زمینه از بینش متکامل اسلام پیروی نمایند و بر اساس همین بینش امروز در جامعه‌ی اسلامیس ایران زنان ما در سطوح عالی زندگی اجتماعی قرار دارند، در جهت ارزش‌های واقعی، علم، تقوا، تخصص‌های بال، فعالیت و تاش سیاسی، کمک رسانی به انسان‌ها، کیفیت دادن به محیط خانواده و احیای سنتخانواده حرکت می‌کنند. اوج عظمت، افتخار و آزادی زن در این است که حاضر باشد برای ایده آل‌ها، آرمان‌های انقلابی و ایمانش فداکاری کند.

برگرفته از کتاب “سبک زندگی زنان” مجموعه موضوعی بیانات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی زنان تدوین شده توسط امیر حسین بانکی‌پورفرد محصولی از انتشارات حدیث راه عشق، ۱۳۹۴٫

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *