خانه / از منظر اسلامی / اعتقادات / رسالت های زن منتظر

رسالت های زن منتظر

ضرورت بحث ازرسالت های زن منتظر
برای رسیدن به پله ای که بتوان از آن، درآرمانشهر مهدوی به عنوان یک «زن منتظر» گام گذاشت، اولین پله، ضرورت شناخت جایگاه و منزلت زن دراندیشه دینی است.


بدون شناخت میزان اعتماد خداوند به زنان و توانمندی هایی که در آنان به ودیعه نهاده،پیمودن پله های نردبان ایمان در ذهن زن مسلمان، دشوار و ناممکن به نظر می رسد.درمیان فرازهای تاریخ، دین مبین اسلام و رسول خاتم صلی الله علیه واله شرایطی را رقم زدند که در آن،جایگاه و منزلت واقعی زن و پرورش زنانی اسوه و الگو، صد چندان شد.مقایسه وضعیت زنان پیش از اسلام و پس از اسلام، بهترین گواه بر این مطلب است. در شرایطی که در فرهنگ جاهلیت، خبر تولد دختر همراه با سرشکستگی و خشم پدر بود و در زمانه ای که دختر عصر جاهلیت، در انتخاب همسر، اختیاری نداشت و از مهریه نصیبی نمی گرفت و پس از مرگ شوهر، در کنار اموال او به ارث برده می شد، پیامبر اکرم (ص) به چند اقدام مهم دست زد که یکی از آنها، همتا دانستن زن و مرد بود. برابر دانستن زن و مرد در انسانیت و دستیابی به قله های کمال معنوی، از اصول نگرشی اسلام است. قرآن با کمال صراحت بیان می کند که زن و مرد دارای یک سرشت و طینت می باشند.
آیاتی از قرآن کریم به زن و مرد یکسان وعده بهشت می دهد و هر دو را در اقامه نماز، اعطای زکات و اصلاح جامعه اسلامی در قالب امر به معروف و نهی از منکر، مسئول می شمارد. پیامبر(ص)ضمن توجه دادن به جایگاه ویژه دختران در زندگی، از آنان به عنوان مونس، اهل مدارا و نیکی، با خیرو برکت و سبب طراوت زندگی یاد کرده و با سنت سنگدلانه دختر کشی در میان عرب جاهلی به مبارزه بر می خیزد.
همچنین در قالب عباراتی که بهترین مردم را خیرخواه ترین آنان در حق زنان می داند، اهانت به زنان را ناشی از پستی بر می شمارد و پاداش حمایت از دختران و زنان را بهشت قرار می دهد.
حضرت ختمی مرتبت (ص) در جامعه ای که زن عنصری پست و همچون کالا قلمداد می شد، دست به یک انقلاب عظیم سیاسی- فرهنگی زد. یکی از راه های شناخت هر مکتب، بررسی آثار ناشی از برنامه های آن مکتب، خصوصا کسانی است که براساس آموزه های آن مکتب، پرورش یافته اند.
خدیجه سلام الله علیها، فاطمه سلام الله علیها و… نمونه هایی از زنانی هستند که تحت آموزه های غنی و هویت بخش اسلام، به عنوان الگوی جامعه بشری درخشید ند.
انتقال فرهنگ چنانچه از مجرای صحیح آن صورت نگیرد، یا انتقالی ناقص بوده و یا دوام و پایایی نخواهد داشت. بدون شک، ویژگی های شخصیتی زنان همچون ارتباط گیری مناسب، وجود احساسات سرشار، انتقال عواطف، صبر و حوصله فراوان و… بی ارتباط با سپردن مسیولیت فرزند آوری و تربیت نسل از سوی خداوند متعال به زنان نیست.
اگر در روایات، آماده شدن افراد جامعه برای پذیرش حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) به عنوان یکی از نشانه های ظهور ذکر شده، بدون تردید سخن از این نسل مومن و آماده، بدون هنرنمایی و ایفای نقش زنان به عنوان تربیت کنندگان این نسل، سخنی گزاف و دور از واقع خواهد بود.
لذا جایگاه و نقش زنان در جامعه مهدوی از حیث جایگاه فردی، نقش های آنان در عرصه های خانوادگی و تاثیرات آنان بر اجتماع در پیش و پس از ظهور، قابل بررسی می باشد.
برخی از زنان، چنان شایستگی و منزلتی می یابند که جزو اصحاب و کارگزاران ویژه حضرت مهدی(عج) می گردند. به گونه ای که ۵۰ نفر از میان یاران حضرت زن هسند.
نعمانی از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که فرمودند:
« به خدا سوگند! سیصد و اندی خواهند آمد و پنجاه نفر زن نیز در میان آنان است ».
حضرت در ادامه، در بیان ویژگی های این ۳۱۳ نفر می فرمایند:
«و آنان برگزیدگان، قضاوت کنندگان، حاکمان و فقیهان در دین می باشند»
که این خصایص، حکایت از منزلت و جایگاه این ۵۰ زن برگزیده دارد.
علاوه بر این پنجاه صحابی خاص، چهارصد بانوی برگزیده نیز به همراه حضرت عیسی (ع) به کمک حضرت مهدی(عج) خواهند شتافت.
چنانچه از پیامبراکرم (ص) نقل شده که :
«عیسی بن مریم، به همراه هشتصد مرد و چهار صد زن از بهترین و شایسته ترین افراد روی زمین خواهد آمد».
از دیگر زنانی که یاری گر حجت بن الحسن(عج)می باشند،
زنان برجسته ای هستند که بار دیگر زنده شده و رجعت می نمایند.
برخی از این زنان، نام و نشانشان در متون دینی آمده است و برخی دیگر، فقط از آمدنشان خبر داده شده است. طبری در دلایل الامامه از مفضل بن عمر نقل کرده که امام صادق علیه السلام فرمودند:
« همراه قائم، سیزده زن خواهند بود… عرض کردم نام آنهارا بفرمایید.
فرمود: قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه (مادر عمار یاسر)، زبیده ام خالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنیه ».
برخی زنان چنان فعال و پویا عمل می نمایند که نه تنها در رسالت اصلی خود که آماده سازی تربیت جامعه مهدوی است، سرافراز عمل می نمایند و علی رغم دشواری های دینداری در آخرالزمان، نه تنها ایمان خویش را با صلابت حفظ نموده و نسلی مهدی باور را تربیت می کنند، بلکه در عرصه های فعالیت دولت جهانی حضرت (عج) ، نیز کارگزاری و یاوری ایشان را برعهده می گیرند.
*نعمانی، محمد بن ابراهیم،الغیبه، ص ۲۷۹٫ مجمع الزوا ید،ج ۷، ص ۳۱۵
معجم الاما م المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، ج ۱، ص ۵۰۰،ص۵۳۴
طبری، محمد بن جریر، دلایل الامامه، ص ۳۱۴٫
فروغ هدا یت، ج ۱، ص ۵۰٫
زن و خانواده در باز خوانی سیره پیامبر، نشریه حورا، شماره ۲۰٫
وسایل الشیعه، ح۶ ۲۷۳۰ و ۴ ۲۷۳۱ ونهج الفصاحه، ح ۱ ۲۴۸٫

همچنین ببینید

در مسیر عفت‌ورزى

راه رسیدن به عفت و حفظ پاک‌دامنی برای جوان، در اوج قدرت جنسی، چیست؟ آیین ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *