خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / تزلزل در ساختار زندگی زناشویی رهاورد رنگ باختن حیاء در فضای مجازی

تزلزل در ساختار زندگی زناشویی رهاورد رنگ باختن حیاء در فضای مجازی

«محمد هادی بیات»، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه فناوری و اطلاعات که از کارشناسان ارتباطات در حوزه فضای مجازی است، می‌گوید: امروزه شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی در زندگی آدم‌ها نقش اثرگذاری دارد، همه افراد با گوشی‌های هوشمند خود در این فضا‌ها حضور دارند، اما مسئله اینجاست که در چنین شبکه‌هایی مسئله حجاب و حیا معنایی ندارد و اغلب افراد عکس ها و آلبوم‌های خانوادگی خود را در این فضاها منتشر می‌کنند.

این گونه فعالیت‌ها در فضای مجازی موجب شده تا در اغلب موارد ساختار زندگی زناشویی از هم فرو پاشد و میل به تنوع طلبی در مردان و زنان جامعه ارتقاء یابد و این مسئله همچون سم مهلکی است که آرام آرام جامعه را از هویت‌ها و سبک زندگی‌اش جدا می‌کند و اکنون تا حدود زیادی این مسئله اتفاق افتاده است.

بیات با طرح این پرسش که چرا مردم با حضور در فضای مجازی، نوع زندگی‌شان تغییر کرده، اظهار می‌کند: این مسئله به خاطر این است که کمتر بر روی فرهنگ ایرانی کار شده و هجوم فرهنگ غربی مزید بر علت شده تا جای ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها تغییر کند. به مرور زمان بر اثر هجمه‌های صورت گرفته، موضوع برداشتن حجاب در فضای مجازی و انتشار عکس‌هایی با این مضامین به عرف جامعه و سبب به یک مطالبه جمعی بدل می‌شود و دیگر نمی‌توان جلوی چنین پدیده‌ای را گرفت.

این کارشناس فضای مجازی بر این اعتقاد است که افراد در تمام طول زندگی خویش به آموزش و فرهنگ‌سازی نیاز دارند وقتی این دو مؤلفه از سوی متولیان امر به فراموشی سپرده شود،آنگاه جوامع غربی با القائات خود کاری می‌کنند تا ضد فرهنگ‌ها به عنوان معیار فرهنگی افراد جامعه شناخته شده و حجاب به سخره گرفته شود.

بی شک با گسترش ارتباطات و دنیای مجازی، اتفاقات زیادی در سطح جامعه رخ داده، اما واقعیت امر این است که مسئولان فرهنگی ما آنقدر بی خیال بوده‌اند که نتوانسته‌اند تهدید‌های این فضا را تبدیل به فرصت کنند و به راحتی اجازه داده‌اند تا هجمه‌های دشمن در این فضاها اثرگذار واقع شده و بانوان مؤلفه حجاب و عفاف خود را رها کنند.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی متناسب با ذات بشر طراحی شده، می‌افزاید: از آنجایی که هر انسانی نیاز به فضای جمعی دارد، جذب چنین شبکه‌هایی می‌شود از سوی دیگر وقتی مسئولان فرهنگی ما نمی‌توانند نقش اثرگذار خود را داشته باشند و فرهنگ اصیل ایرانی را در این فضا حکم فرما کنند، ارزشهایی غیر ایرانی بر فضای مجازی حاکم می‌شود و حجاب به مسئله‌ای غیرمتمدنانه و غیرشکیل بدل خواهد شد.

برگرفته از گفت و گوی رامین صاحبی از آقای محمد هادی بیات که در فصلنامه جبهه فرهنگی حجاب و عفاف به چاپ رسیده است.

ترویج حیاء در فضای مجازی

هنجار شکنی و نبود فرهنگ‌سازی در فضای مجازی

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *