خانه / خبر و تحلیل / بیست و سومین “نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها”

بیست و سومین “نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها”

امروز در کشور ۱۳ میلیون جوان در انتظار ازدواج

با توجه به افزایش ازدواج دختران زیر ۱۸ سال فراکسیون زنان به دنبال قانونی جدید برای مخالفت با ازدواج زیر ۱۳ سال و قانونی بودن ازدواج از سن ۱۸ سال است. به همین منظور نشست کارشناسی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد که خانم فرشته روح‌افزا استاد دانشگاه، پژوهشگر و محقق فرهیخته و معاون فرهنگی اجتماعی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و همچنین همسر شهید حاتمی از شهدای حادثه جرثقیل در کنار خانه خدا یکی از کارشناسان این نشست بود.

وی در این نسشت اظهار داشت: طبق آماری رسمی در کشور امروز ۱۳ میلیون جوان در انتظار ازدواج داریم که در سن ازدواج هستند ولی شرایط برای آنها مهیا نیست و ۴۳ هزار نفر زیر سن ۱۵ سال ازدواج کرده اند، حال جالب است که آمار ثبت احوال می گوید میزان طلاق زیر سن ۱۸ سال و حدود ۱۵ سال بسیار کمتر از میزان طلاق بالای سن ۱۸ سال بوده و اصلا ما در سنین کمتر از ۱۸ سال به ندرت شاهد طلاق بوده ایم.

روح افزا افزود: بله گاهی رسم و رسوم و قومیت هایی داریم که اجازه نمی دهند دختر زود ازدواج کند یا او را مجبور به ازدواج می کند ولی اصلا نمی شود این موضوع جزو اولویت های قانونی قرار بگیرد، چراکه ازدواج های اجباری در هر سنی مردود است هرچند آمار بسیار کمی دارد.

وی با بیان این که سن ازدواج در غالب کشورهای آمریکایی و اروپایی حدود ۱۵ و ۱۶ سال است، خاطرنشان کرد: در کشورهای غربی آموزش های روابط جنسی از سن ۱۰ سالگی آغاز می شود که متأسفانه این مسأله در همین سند ۲۰۳۰ نیز پیش بینی شده و در کشور ما نیز در حال اجرا است.

فعال حوزه زنان افزود: طبق سند ۲۰۳۰ آموزش مسائل سنی حتی از صفر تا سه سال نیز پیش بینی شده است که معلوم نیست چگونه است، حال ما بجای این که قانون تصحیح ازدواج را اصلاح کنیم می خواهیم قانونی بگذاریم که سن ازدواج باز هم به تأخیر بیافتد، البته این قانون را برای این می خواهند بنویسند چون سند ۲۰۳۰ از ما می خواهد.

وی ادامه داد: این سند از ما می خواهد که آموزش های جنسی را پایین بیاوریم و از آن طرف می گوید که دختران نباید کمتر سن ۱۸ سال ازدواج کنند که دقیقا زمینه را برای تخریب فرهنگ ما فراهم می کند.

روح افزا با ابراز نگرانی از این که الان سن ازدواج دختران به بالای ۲۴ سال رسیده است، یادآور شد: بسیاری از دختران و پسران ما به دلیل این که شرایط ازدواج را ندارند فراری می شوند، ما در جامعه خیالی نیستیم و پیشنهاد می دهیم کار کارشناسی شود؛ مسؤولان مجلس آمار دختران فراری از شهرستان ها به تهران بگیرند که بسیار زیادتر از گذشته شده و غالبا منجر به تن فروشی می شود.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *