خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / بررسی پوشش بانوان از منظر فقهی و سیاسی «قرآن و پوشش عمومی»
????????????????????????????????????

بررسی پوشش بانوان از منظر فقهی و سیاسی «قرآن و پوشش عمومی»

سخنرانی آیت الله سبحانی در مراسم ویژه هم‌اندیشی “حجاب”

آنچه در ادامه می‌آید، بخشی از سخنرانی آیت الله سبحانی در مراسم ویژه هم‌اندیشی “حجاب” است. ایشان در سخنرانی خود ضمن بیان مقدماتی در زمینه جایگاه پوشش در آموزه‌های قرآن کریم، تمدن‌های بشری و ادیان آسمانی، چند نکته اساسی را در زمینه نقش حجاب و پوشش بانوان در وضعیت فرهنگی – سیاسی امروز جهان یادآور شده‌اند که توجه به آنها می‌تواند در تصحیح نگرش بسیاری از جوانان و نوجوانان ایران اسلامی به این موضوع مهم، مؤثر باشد.

با توجه به عوامل تاریخی، اجتماعی و دینی یا سیاسی و انگیزه‌هایی که به بی‌حجابی دامن می‌زنند، پوشش بانوان را در قالب چند عنوان می‌توان بررسی کرد:

قرآن و پوشش عمومی

قرآن، پوشش عمومی را هدیه‌ای الهی می‌داند که خداوند به بشر لطف فرموده است: «یا بنی ادم قد انزلنا علیکم لباساً یواری سوءتکم و ریشاً و لباس التقوی ذلک خیرٌ ذلک من آیات الله لعلکم یذکرون» ای فرزندان آدم، برای شما لباسی فرو فرستادیم که شرمگاه شما را می‌پوشاند و مایه زینت شماست و لباس تقوا بهتر است. این از آیات خدا است. شاید متذکر شوید. اصولا انسان بدون پوشش نمی‌نواند زندگی کند. پوشش عمومی از ویژگی‌های آفرینش انسان است و آیه کریمه می‌فرماید:« فلما ذاقا الشجره بدت لهما سوءتهما» پس چون آن دو از میوه آن درخت ممنوع چشیدند، برهنگی‌هایشان بر آنان آشکار گردید.» حاکی از آن است که حتی در زندگی بهشتی نیز انسان بی‌پوشش نبوده است و آدم و حوا هر دو یک پوشش عمومی داشته‌اند. با این حال، سخن در پوشش خصوصی زنان است که پوششی برتر و بالاتر از مردان دارند.

علاقمندان برای دستیابی به متن کامل سخنرانی میتوانند بر روی لینک زیر کلیک کرده

بررسی پوشش بانوان از منظر فقهی و سیاسی «پوشش در تمدن‌های بشری»

حجاب در ادیان آسمانی

و یا به فصلنامه جبهه فرهنگی حجاب و عفاف – شماره اول – بهار ۱۳۹۵ مراجعه نمایند.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *