خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / اعتیاد در زنان و عوامل مؤثر در گرایش زنان به مواد مخدر

اعتیاد در زنان و عوامل مؤثر در گرایش زنان به مواد مخدر

ژست گرفتن این روزهای برخی از دختران نوجوان و جوان ما گذاشتن سیگار در کنار لب و در جمع کشیدن است. ژست‌هایی که برایشان لذت بخش است و تا یک پاکت را در عرض نیم هفته تمام نکنند انگار از قافله رقابت و چشم و هم چشمی عقب مانده اند. پاکت سیگار جزیی از لوازم ضروری این دختران در کنار دفتر و مداد و خودکار در داخل کیف آن‌ها شده است. دیگر مثل سابق تغذیه  نان و پنیر و گردو اوقاتشان را در راه رسیدن به خانه پر نمی‌کند و فقط با کشیدن سیگار به طور دسته جمعی است که آن‌ها را سرگرم می‌سازد. در کنار حیاط مدرسه و دانشگاه و در پارک‌ها و خیابان‌ها دیگر این معضل اجتماعی برای خیلی‌ها عادی شده است و فقط و فقط این والدین این‌ افراد هستند که هر لحظه اضطراب و استرس و اینکه آینده فرزندشان به کجا ختم می‌شود بر آنها غلبه کرده است.

مجتبی دشتی، نویسنده بسیاری از کتب اعتیاد و محقق اعتیاد پژوه در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، ژست اجتماعی را یکی از دلایل مهم در سیگار کشیدن دختران امروزی دانست و گفت: متاسفانه امروزه  ژست اجتماعی یکی از مهمترین دلایل برای روی آوردن دختران نوجوان و جوان به سمت کشیدن سیگار است که به نوعی دختران با کشیدن سیگار در جمع می‌خواهند به اصطلاح خودشان دارای ژست از نوع اجتماعی باشند اما در کنار آن دلایلی از قبیل مشکلات فردی و خانوادگی، دوستان ناباب و خود محیط اطراف فرد در کشاندن دختران به سمت سیگار بی تاثیر نیست.

این کارشناس اعتیاد پژوه، تبعیت از دوستان ناباب را مهمترین عامل برشمرد و گفت: امروزه وقتی دختری در جمعی که همگی سیگاری هستند از سیگار کشیدن خودداری کند در نزد بقیه امل محسوب می‌شود و دیگر جایگاهی ندارد و برای همین آن دختر نوجوان هم مجبور می‌شود لب به کشیدن سیگار گشاید تا در نزد دوستانش به اصطلاح خودشان دارای محبوبیت شود.

شکست عاطفی ریسک سیگار کشیدن را در دختران بالا می‌برد.

وی به بالا رفتن سن ازدواج در دختران و خوردن شکست عشقی در این قشر از جامعه اشاره کرد و رابطه این دو عامل را در کشیدن دخانیات بی تاثیر ندانست و اظهار کرد: بالا رفتن سن ازدواج در دختران موجب شده تا این قشر از جامعه در جمع‌های مختلفی که قرار می‌گیرند و با آزادی عملی که در دوران مجردی دارند راحت تر روی به دخانیات بیاورند و مورد مهمتر از آن شکست عشقی در دختران نوجوان و جوان است که باعث می‌شود دختران برای تسکین روحیه خود در برخی موارد ناخودآگاه به سمت قلیان و سیگار بروند.

این نویسنده کتاب در زمینه اعتیاد، به عوارض کشیدن قلیان و سیگار توسط زنان و دختران جامعه اشاره کرد و گفت: از نظر فیزیولوژیک کشیدن سیگار و قلیان باعث می‌شود که ریسک کشته شدن جنین در شکم مادر بالا رود و یا به طور معمول این افراد دچار قاعدگی‌های نامنظم و یائسگی های زودرس می‌شوند.

دشتی خاطرنشان کرد: متاسفانه ۸۰ درصد افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند مستعد روی آوردن به مواد اعتیاد آور هستند که این به نوبه خود بسیار خطرناک است، همچنین طبق آمار از هر ده آقا ، دو خانم به دخانیات روی می‌آورند.

برای خواندن متن کامل گفت و گو بر روی لینک زیرکلیک کنید.

پژوهشکده عفاف

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

یک نظر

  1. بنظر بنده از تجربیات استاد دشتی در وبتون بیشتر بذارید ایشون واقعا دلسوزانه در حوزه اعتیاد فعالیت می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *