خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / راهکارهای جذب حداکثری و دفع حداقلی؟؟؟

راهکارهای جذب حداکثری و دفع حداقلی؟؟؟

قطعا با اتکا بر روش‌ها نو می‌توان نگاه مخاطبان بدحجاب را نسبت به این مقوله تغییر داد. در همین ارتباط خانم مرضیه صاحبی با « حجت الاسلام علی جعفری» عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ره) که از کارشناسان مسائل فرهنگی و پژوهشگر در حوزه مطالعات اجتماعی است پیرامون مسئله تبلیغ عفاف و حجاب و ابزار و تجهیزاتی که مبلغان باید به آن مجهز باشند تا بتوانند تبلیغی اثرگذار داشته باشند، گفتگویی داشته که در ادامه بخشی از آن آورده شده است.

به طور کلی کلام و بیان و برخورد مبلغ باید به چه صورت باشد تا در ارائه مطلب و تبلیغ خود با جذب حداکثری و دفع حداقلی مواجه باشد؟

ببینید یک مبلغ باید خوش‌رو و خوش صحبت باشد و فن بیان داشته باشد، باید خودش به آنچه می‌گوید عمل کند و مخاطب این مسئله را به شکل محسوس احساس کند، حتی ضرورت دارد این افراد در کلاس‌های فن بیان شرکت کنند تا کلامشان برای مخاطب جذبه و گیرایی خوبی داشته باشد.

از سوی دیگر مبلغان قطعا باید با مهارت‌های ارتباطی و تبلیغی آشنا شوند و گرنه در این کار موفق نخواهند بود. همچنین ایجاب می‌کند که این افراد با مسائل روز و اتفاقاتی که در عرصه پوشش و حجاب مردم رخ می‌دهد، تسلط و آشنایی کامل داشته باشند. یک مبلغ باید هم یک جامعه‌شناس و هم یک روانشناس باشد و بتواند بر مبنای ذائقه گروه هدف و مخاطبانش به تبلیغ بپردازد. به عنوان مثال در عرصه حجاب و ترویج آن ضرورت دارد تا از خانم‌هایی که حجاب درستی ندارند و یا به اصطلاح نماد مدلینگ هستند، دعوت شود تا از دلایل بدحجابی‌شان حرف بزنند و در مقابل مبلغ هم در پاسخ به این افراد از کسانی نام ببرد که با پوشش کامل آدم‌های مشهور و سرشناسی شده‌اند و هیچ وقت هم به این امر فکر نکرده‌اند که حجاب مانعی برای پیشرفت و تعالی آنان است. در اینجا می‌خواهم بگویم کسی که تبلیغ می‌کند باید ابتدا شنونده خوبی باشد یعنی ابتدا صحبت‌های بانوانی که پوشش مناسبی ندارند را بشنود و بعد با خوش‌رویی و رویی گشاده طرح مسئله کرده و عنوان کند که تن انسان مثل شرافت اوست، اگر انسان به تن و بدن خود احترام بگذارد و با اتخان حجاب کامل اجازه ندهد که نگاه‌های هرزه دیگران متوجه او شود، مثل این است که اجازه نداده دزد از دیوار خانه‌اش بالا بررود و از منزل او دزدی کند. این مثال‌ها و این موارد کمتر بیان شده و کمتر مورد برری قرار گرفته است در حالی که اگر این موارد همواره از سوی مبلغان در همه مکان ها مورد تبیین قرار بگیرد، دارای اثرگذاری بالایی است و باعث می‌شود حداقل قدری روسری‌ها جلوتر کشیده شود و مانتوها آزادتر باشد. مبلغان باید با بیان شیوای خود به بیان این مسئله بپردازند که بسیاری از خانم‌هایی که حجاب درست و درمانی ندارند تنها به چند دلیل خاص پوشش منسب ندارند، یکی به این خاطر که تصور می‌کنند حجاب دارای کلاس اجتماعی نیست، دیگر اینکه در قید و بند ظواهر هستند و فکر می‌کنند اگر پوشش مناسب‌تری انتخاب کنند، در دانشگاه، اجتماع و یا سایر بخش‌ها مورد تحقیر و سرزنش قرار می‌گیرند. ممکن است که این موارد واقعا وجود داشته باشد کما اینکه وجود دارد اما مسئله اینجاست که مبلغان باید تأکید کنند که یک فرد برای خاطر دیران زندگی نمی‌کند و خداوند خواسته تا بانوان حجاب کامل داشته باشند چون وجود زن ارزشمند است و نباید زیبایی‌های خود را به راحتی در معرض دید نامحرمان قرار دهد. این تبلیغ‌ها باید به صورت پیوسته ادامه داشته باشد نه اینکه در مقطعی این کار در یک منطقه و یا مکان خاص انجام شود و بعد دوباره دست از این کار برداشت.

ادامه گفت و گو

شیوه‌های تبلیغی که مردم از آن زده شده‌اند.

لزوم حضور مبلغان در فضای مجازی

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *