خانه / از منظر اسلامی / حقوق زن / حجاب را دوست ندارم چون من را محدود می کند

حجاب را دوست ندارم چون من را محدود می کند

بررسی دو نظر موافق و مخالف در بحث ایجاد محدودیت با حجاب یا ایجاد مصونیت توسط آن:

حتما شما خواننده گرامی بارها و بارها این جمله را از افراد بی حجاب شنیده اید که توجیحشان برای استقبال نکردن از حجاب؛ ایجاد محدودیت، توسط حجاب برای آنهاست. و جمله حجاب مصونیت است نه محدودیت نیز؛ توسط افراد حامی حجاب همواره مطرح میگشته است در این مقاله سعی داریم با توجه به نظرات یک فرد بی حجاب و یک فرد با حجاب و پاسخ خانم ظهیری استاد حوزه و دانشگاه قضاوت را به عهده شما بگذاریم.

نظر فرد موافق ایجاد محدودیت توسط حجاب:

به نظر من حجاب کلا محدودیت است. چراکه در جامعه می بینیم فرد محجبه وقتی قصد انجام کاری دارد، با وجود حجاب به مشقت افتاده و نیز به خاطر وجود حجاب و چادر از بسیاری از کارها مانند خرید کردن و …و تفریحات مانند دوچرخه سواری و .. محروم می شود چون پوشش مانع انجام آن کارهاست به نظر من دل باید پاک باشد و حجاب کلا محدود کننده است حتی اگر روسری باشد.

نظر فرد موافق ایجاد مصونیت توسط حجاب:

به نظر من کسی با شخصیت است که به قوانین و فرهنگ جامعه ای که در آن زندگی می کند احترام بگذارد، و آنها را رعایت کند. شما نمی توانید دیگران را به بی شخصیتی متهم کنید و خودتان را با شخصیت بدانید و به جامعه ی خود احترام نگذارید.

به نظر من این بی حجابی یا بد حجابی که غالب هست، این ها همه آثار منفی و زننده ای را روی خانواده ها داشته است ……

اولا میزان گناه و معصیت این عمل چه خانم و چه آقا. مثلا تار موی خانمی که پیدا شود، شاید آن را رنگ کرده باشد، و زیبایی خود را دوچندان کرده باشد و در معرض دیدگان قرار داده باشد. و فرد مجردی با دیدن آن، یا حتی متاهل، که خدا می داند با دیدن این زیبایی ها چه اتفاقی برای این فرد امکان دارد رخ دهد. حال این مردی که وارد خانواده می شود برخوردش با خانواده چگونه است، توقعاتی که ممکن است در او ایجاد شود و این تفاوت ها با مقایسه هایی که می تواند انجام دهد، این باعث دل زدگی هایی شود و به نظر من جز آثار منفی و مخرب چیزی برای زندگی ها ندارد.

وقتی که دین ما اسلام هست باید حرمت هایی را قایل شویم.

و به نظر من حجاب منطقی ترین و استوار ترین مسئله ای است که دین اسلام روی آن تاکید می کند، عده ای می گویند حجاب نداشته باشیم ولی دلمون پاک باشد، انسان بی حجاب باشه یا بد حجاب، خوب کسی که نامحرم است نمی گوید که تو دلت پاک است، زندگی خیلی از افراد با همین جمله به هم خورده است!!!.

پاسخ خانم ظهیری استاد حوزه و دانشگاه به این سوال:

اولین مورد که باید به آن توجه کرد این است که حجاب مصونیت است و محدودیت نیست، دوستان در نظرات خود واژه حجاب را در جای خودش معنا نمی کنند که باعث می شود دچار اختلال در معنا می شویم.

محدودیت به معنای این که چه بپوشم، در کدام فضا بله اینها محدودیت است، همان طور که خیلی از کارهای ما همراه محدودیت است، مثل اینکه ما کودک را از برداشتن چاقوی تیز منع می کنیم و برای او محدودیت ایجاد می کنیم.

  اصلا خیلی از چیزها مثل خط کشی خیابان ها ، ورود ممنوع ها و غیره محدودیت است، اما محدودیتی است که برای من مفید است و من را مصون نگه میدارد از بسیاری از حوادث و مشکلاتی که ممکن است من به آن عارض بشوم. پس تمام محدودیت ها بد نیستند، در قوانین تعامل و ارتباط بین افراد در بعضی جاها تزاحم است، محدودیت ایجاد میکنیم تا رفع تزاحم و تعارض بشود.

و حجاب محدودیت است برای جنسی در مقابل جنس دیگر؛ نه برای استفاده از استعداد، ظرفیت، قابلیت، توانمندی و رشد. مثلا یک خانم بگوید از استخر نمی توانم استفاده کنم چون با حجاب هستم. باید تعبیه و تدارک ببینید، امکان فراهم کنید، تا این خانم هم بتواند از این فضاها استفاده بکند، این که ما درجامعه  گاهی بد عمل می کنیم یا امکانات و شرایط مساوی نداریم، این ارتباطی به پوشش ندارد، این به بد عمل کردن برنامه ریزان ما برمیگردد، و این که باید این موانع را رفع کنیم و شرایط مساوی ایجاد کنیم.

دوست خوب ما گفتند چگونه با چادر در رشته ی خودم فعالیت کنم، این یعنی مهارت حجاب را به او آموزش نداده ایم. و این که می گوییم سخت است  بله بعضی از کارها سخت است، اصلا ورود به جامعه سخت است. ولی سختی برای رسیدن به هدف لازم است، مثلا کوهنوردان کوله دارند و حمل آن سخت است ولی آنها یک هدف والایی دارند و برای رسیدن به این هدف سختی را تحمل می کنند.ارزش ها و حفظ ارزش ها گاهی با سختی هایی همراه است اما سختی ها لذت بخش می شود.

حجاب محدودیت است یا بی حجابی؟

چه بسیارند جاهایی که بی حجابی سال های سال برای خانم ها محدودیت ایجاد کرده است. مثلا اگر از مادربزرگ های خود سوال کنید، شما مدرسه رفتید؟ می گویند نه.

سوم خرداد سالروز شهادت خانم واعظی است، خانواده شهیده واعظی میگفتند ایشان درس نخواندند چون شرط ورود به مدرسه در آن زمان برداشتن حجاب بود، پس بی حجابی هم در طول تاریخ برای ما محدودیت آورده است. خیلی از خانم های هم سن مادربزرگهای ما از تحصیل محروم شدند، از ورود به دانشگاه، حتی از ورود به شغل، به شغل های اجتماعی و پست های اجتماعی به دلیل داشتن حجاب محروم شدند. ماجرای مسجد گوهر شاد، گواه بسیار خوبی برای ایجاد محدودیت توسط بی حجابیست.

حجاب زن لباس حضور مساوی است:

امام خمینی رحمت الله؛ نگاه جدیدی نسبت به حجاب را به جامعه تزریق کردند که حجاب زن لباس حضور مساوی است به دلیل اینکه بی حجابی نیز محرومیت ها و محدودیت هایی برای ما به همراه داشت. و حتی برای آقایان هم بی حجابی مشکل ساز شد، بنده یادم هست که در یکی از سفرهای هیئت اقتصادی ما به یکی از کشورها، خانمی که مسئول تیم مقابل بودند برای دست دادن به مسئول هیئت ما جلو آمدند که ایشان دست ندادند و این خانم خیلی برخورد بدی کرد فکر کردند که به ایشان توهین می شود. نگاه و دید امام (ره) اینگونه بود که خانم شما می توانید در برخورد و روابط با جنس مخالف خود از استعداد ، ظرفیت ، علم ، کارایی ، در یک شرایط رقابتی مساوی شوی البته با حجاب با پوشش مناسب و کسی حق ندارد به شما نگاه جنسی و جنسیتی داشته باشد و امام (ره) با این تفکر تبعیض جنسیتی را برداشتند. لذا ایشان فتوا دادند که یک خانم می تواند که انتخاب بشود و هم انتخاب کند.

نتیجه :

با توجه به توضیحات داده شده به جرات میتوان حجاب را مایه آرامش و مصونیت زن دانست و بی حجابی را باعث محدودیت زن در جامعه؛ کما اینکه، بسیاری افراد بی حجاب به خاطر ظاهر تحریک کننده ی خود هم باعث آزار روحی و جسمی فرد متدین می شوند و هم به خاطر وجود افراد مریض دل که توان مقابله با هواهای نفسانی را ندارند به علت هتک حرمت، چشم چرانی و حتی تجاوز توسط این افراد، باعث آسیب به خود می شوند و باید همواره با نگاه به تجربه زنان در طول سال های اخیر دریافت که بی حجابی هیچ گاه برای آنان سبب آزادی و مصون بودن از آزار بیمار دلان نبوده چرا که بی حجابی زنان در غرب نه تنها باعث از بین رفتن نیاز و غریزه جنسی و میل به زنان نشده که آستانه تحریک پزیری مردان را بالا برده و آمار آزار های جنسی در طول سا ل های اخیر خود گواه این مطلب است.

 

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *