خانه / از منظر اسلامی / احکام حجاب / اقسام حجاب و راهکارای تقویت روح زن

اقسام حجاب و راهکارای تقویت روح زن

اقسام حجاب

  1. حجاب مقتدرانه

کسی که حجاب را با تمام رضایت و اعتقاد و از روی سلامت روح برگزیده است، حجاب چنین شخصی مقتدرانه خواهد بود. حجاب مقتدرانه هرگز زمین گذاشته نمی‌شود و با بهانه کنار نمی‌رود. چنین زنی سعی می‌کند تا آنجا که ممکن است حجاب و چادر خود را نگه دارد. حجاب مقتدرانه در واقع همان حجاب عاشقانه است.

  1. حجاب منفعلانه

حجابی که با یک بهانه و با یک سختی از بین می‌رود، چنین حجابی منفعلانه است. در حجاب منفعلانه رضایت و اعتقاد کافی وجود ندارد. زنانی که از لحاظ روحی شکننده هستند اگر حجاب را انتخاب کنند منفعلانه خواهد بود مگر کسی که همت نموده باشد که در این صورت حجاب او مقتدرانه خواهد بود گر چه ممکن است مانند گروه اول چندان عاشقانه نباشد.

  1. حجاب بادوام

حجاب بادوام نوعی حجاب مقتدرانه است که دال بر روح وزین و سنگین زن و حاکی از روحی است که به دنبال سلامت شخصیت درونی خویش است.

  1. حجاب ریایی

زنانی که کمبود دارند و یا مجبور به حفظ حجاب هستند گاهی دچار حجاب ریایی می‌شوند و با حفظ حجاب می‌خواهند نام و شهرتی پیدا کنند. حجاب این نوع زن‌ها با رضایت و با عشق و علاقه نیست. این نوع افراد، غالباً انسان‌هایی خشک، غریبه‌ساز، تندخو، بدخلق، مغرور، خودبین و حسود هستند. کسی که عاشقانه حجاب را برگزیده است، در عین اینکه محجبه است، با زنان خوش اخلاق و مهربان است و کسی را نمی‌رنجاند و دوست دارد دیگران رشد کنند. افرادی که مقتدرانه و در عین حال عاشقانه حجاب را برگزیده‌اند تأثیر زیادی بر روی دیگران می‌گذارند. زیرا دیگران می‌بینند که پوشش چنین شخصی، از روی ایمان واقعی و علاقه حقیقی است و با اینکه بدحجابی در جامعه هست، او حجاب را عاشقانه برگزیده است.

گاهی می‌گوییم چه اموری اگر از جانب زنان صورت گیرد مردان را تحریک می‌سازد و زمانی می‌گوییم چه اموری جلو تحریک شدن مردان را می‌گیرد. یکی از عواملی که جلو تحریک شدن مردان را می‌گیرد روح قوی و باصلابت زنان است. یعنی حجاب و پوشش یک عامل است و روح قوی و محکم زن یک عامل دیگر.

یکی از راه‌هایی که باعث محجبه شدن زن می‌شود، این است که روح زن قوی و پخته و محکم شود. برای اینکه روح زن از خامی و شکنندگی جدا شود و زن واجد یک روح قوی و سنگین و راسخ شود راه‌هایی وجود دارد که در ذیل به بیان مختصر برخی از آنها می‌پردازیم.

  • ایمان و تقویت اعتقادات مذهبی:

هیچ عاملی مهم‌تر و مؤثرتر از ایمان و اعتقادات درونی در انجام دستورات دینی نیست.

  • تربیت صحیح در خانواده:

والدین باید نهایت سعی خود را نمایند که فرزندان آنها دچار کمبودهای روانی و عاطفی نگردند. اگر فقری هست، اگر دردی هست، اگر غریبی هست، اگر مریضی هست، اگر مشکلی هست و اگر سختی‌های دیگری وجود دارد، والدین باید سعی کنند که این امور آنها را متأثر نسازد و لااقل جلو فرزندان بروز نکند.

  • جامعه و فضای سالم:

هر اندازه فضای خانوادگی، علمی و اجتماعی انسان یک فضای مناسب و انسانی باشد، روح انسان‌ها سنگین‌تر و محکم‌تر خواهد شد. جامعه‌ای که فضای حاکم بر آن، نفسانی و شهوت آلود است، روح جوانان را ناتوان می‌سازد و توجه جوان را به این امور معطوف می‌دارد.

  • هدفمندی:

هدفمندی در روح بخشی بسیار تواناست. اگر انسانی هدفی بزرگ، عاشقانه و آزادانه انتخاب کند و آن هدف تمام وجود او و تمام زندگی و عمر او را فرا بگیرد، انسان را بسیار قوی خواهد کرد.

  • کار و فعالیت:

انسان اگر بیکار بماند پوچ و سست می‌شود. انسان بیکار خود به خود متوجه انسان‌های دیگر می‌شود. این توجه به خاطر این است که انسان بیکار از خود خسته می‌شود و می‌خواهد دیگران او را درک کنند.

  • ازدواج:

ازدواج نیز در قوی کردن روح جوان بسیار دخیل است. خصوصاً که با ازدواج غریزه جنسی جوان پاسخ می‌بیند. دلیل اصلی بدحجابی و تبرج همان نیازی است که غریزه جنسی در انسان به وجود آورده است.

  • سختی‌ها و شدائد:

وقتی روح انسان با سختی‌ها روبرو می‌شود قوی و محکم می‌شود. ریاضت و تهذیب نفس نوعی سختی دادن به جسم برای آزاد‌سازی روح و قوی‌نمودن شخصیت است.

  • کسب معرفت و مطالعه‌ی منظم و مستمر در معارف:

جان انسان سخت محتاج است. مرغ جان بسیاری از جوانان از تشنگی نسبت به معارف در حال پرپر شدن است. جوانان نسبت به فریاد العطش مرغ جان خویش نباید بی‌توجه باشند. معرفت درمانی، بسیار مؤثر و درمانی بسیار لازم است. بسیاری از مشکلات و سستی‌ها به خاطر این است که روح انسان کوچک و حقیر است.

  • معاشرت با دوستان قوی و متعهد و اهل هدف:

همنشینی و معاشرت با دوستان خوب و صالح و هدفمند بسیار مؤثر است. روح انسان از دوستان خود اثر می‌پذیرد. دوست بد، اثر بد و دوست خوب، اثر خوب می‌گذارد.

  • ورزش:

انسان‌های ورزشکار روحی لطیف‌تر و قوی‌تر دارند. بسیاری از خستگی‌های روحی که موجب ضعیف شدن روح انسان می‌گردند به خاطر کم تحرکی است.

برگرفته از کتاب «حماسه عفاف و حجاب» که به تحلیل روانشاسی-اجتماعی مسئله حجاب و بدحجابی می‌پردازد. این کتاب که اثر آقای عبدالمجید دشتی به همراه ۲۰۰ سؤال بوسیله انتشارات کریمه اهل بیت (ع) نشر یافته است.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *